4.7.4 Bijstellingen
Voortgang vertragingsfactor -2%
Het effect van de vertragingsfactor bedraagt in dit programma € 390.000. Uitvoering van veel programma's en projecten ligt op schema, maar de ervaring leert dat er aan het eind van het jaar vaak toch enkele inhoudelijke tegenvallers (financiële meevallers) zijn. We kiezen ervoor om niet te vroeg op de rem te trappen, leidend tot onderbesteding, en in het vierde kwartaal te bekijken of bijstelling nodig is. Hierdoor bestaat een klein risico op een beperkte overschrijding.
7.1 De culturele infrastructuur is sterk
Erfgoeddeal SKBL – verschuiving tussen beleidsdoelen | Lasten -/- 437.000 |
---|
Met de Voorjaarrapportage 2021 zijn de ramingen t.b.v Erfgoeddeal SKBL op beleidsdoel 7.1 verwerkt. Dat had beleidsdoel 7.2 moeten zijn.
Verschuiving binnen Progr. 7: subsidies | Lasten -/- 26.000 |
---|
Het blijkt dat bij de Voorjaarrapportage 2021 de raming voor een tweetal subsidies in het kader van Publieksbereik, voor een bedrag van € 26.000, ten onrechte op dit beleidsdoel is opgenomen. Er vindt overboeking plaats naar beleidsdoel 7.2
Aanpassing indexering 2021 | Lasten -/- 13.000 |
---|
De indexering 2021 is niet correct in de begroting verwerkt. De correctie behelst een verlaging met € 13.000 op dit beleidsdoel.
Steunpakket Cultuur & Erfgoed: overboeking naar 2022 via Reserve projecten | Lasten -/- 800.000 |
---|
In 2020 hebben PS het besluit genomen tot de oprichting van het Steunpakket Cultuur & Erfgoed. Hierbij is afgesproken dat deze tot besteding dient te komen in de periode 2020-2023. Voorstel is om van de beschikbare middelen voor 2021 (€ 3,3 miljoen) een maximaal bedrag van € 800.000 te reserveren voor 2022/2023 om in te kunnen spelen op de nog onvoorspelbare corona-situatie. Daarnaast is er sprake van een aantal andere onzekerheden voor de besteding van de middelen in 2021: gemeenten geven bijvoorbeeld aan eerder steun nodig te hebben in 2022 dan in 2021 en over een IPO-claim die is ingediend bij het rijk voor geleden schade is nog geen zekerheid. Door nu middelen te reserveren voor 2022 e.v., wordt maximale flexibiliteit gecreëerd om de middelen in te zetten op het moment dat deze het meeste nodig zijn.
7.2 De mate van behoud, de benutting en de beleving van cultureel erfgoed is hoog.
Erfgoeddeal SKBL – verschuiving tussen beleidsdoelen | Lasten + 437.000 |
---|
Met de Voorjaarnota 2020 zijn de ramingen t.b.v Erfgoeddeal SKBL op beleidsdoel 7.1 verwerkt. Dat had beleidsdoel 7.2 moeten zijn.
Verschuiving binnen Progr. 7: subsidies | Lasten + 26.000 |
---|
Bij de Voorjaarsrapportage 2021 is de raming voor een tweetal subsidies in het kader van Publieksbereik, voor een bedrag van € 26.000, ten onrechte op beleidsdoel 7.1 opgenomen. Er vindt overboeking plaats naar beleidsdoel 7.2.
Aanpassing indexering 2021 | Lasten + 27.000 |
---|
De indexering 2021 is niet correct in de begroting verwerkt. De correctie behelst een verhoging met € 27.000 op dit beleidsdoel.
Erfgoedparels | Lasten -/- 208.000 |
---|
De in de Voorjaarsrapportage 2021 begrote onttrekking aan de reserve van € 236.000 voor een bijdrage aan Hoornwerk wordt nu gecorrigeerd. Deze bijdrage was al eerder geregeld in Zomernota 2020. Verder wordt voor een aantal monumentenzorg-projecten een bedrag van € 28.000 uit de reserve onttrokken. Per saldo gaat het om een verlaging van de onttrekking met € 208.000.
7.3 De Hollandse waterlinies zijn een belangrijke drager van een aantrekkelijke ruimtelijke kwaliteit.
AVP Grebbelinie | Lasten + 68.000 |
---|
Er wordt € 68.000 aan lasten begroot voor het project Kwaliteitsverbetering natuurlinies Grebbelinie. Het gaat om de afronding van fase 1 van het project. Dekking vindt plaats uit de reserve Landelijk gebied.
Programma Nieuwe Hollandse Waterlinies | Lasten -/- 300.000 |
---|
Door het ontstaan van vertraging in de uitgifte van geplande projectsubsidies wordt een deel van het budget niet in 2021 aangewend, maar schuift het door naar 2022. Het betreffen subsidies voor de projecten; Plofsluis, fort Ruigenhoek en fort de Lunetten. We stellen voor om in het jaar 2021 dit bedrag vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo. Via de begroting 2022 zullen we ditzelfde bedrag als lastenbudget opvoeren ten laste van het begrotingssaldo.