4. Programmaverantwoording

4.5 Bereikbaarheid I - Algemeen

4.5.2.4  Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

Wat verandert er aan het doel en/of de effecten?
Door corona is het verkeersbeeld dermate veranderd dat dit ook effect heeft op de verkeersveiligheidscijfers. Of dit ook meerjarig effect heeft is nu nog onduidelijk. Voorlopig lijkt het erop dat minder reizen ook tot iets minder slachtoffers heeft geleid. We komen dus dichter bij het doel door deze externe omstandigheden terwijl we tegelijkertijd minder maatregelen hebben kunnen realiseren dan gepland. We doen daarmee niet geheel wat we ons hadden voorgenomen, blijven daardoor niet binnen de planning en benutten minder budget.

Wat verandert er aan de uitvoering (hoe sturen we bij: wat gaan we dit jaar meer, minder of anders doen)?
Door corona zijn de (basis)scholen, middelbare scholen en kinderopvang lange tijd gesloten geweest. Dit betekent dat onze educatie pakketten voor verkeerseducatie niet zijn afgenomen. De verwachting is dat we daarom dit jaar minder budget op het vlak van educatie en voorlichting nodig hebben. Ditzelfde geldt voor handhavingsactiviteiten. De prioriteit van de politie heeft afgelopen tijd op andere zaken gelegen dan op verkeersveiligheid. Daarnaast is er een grote kans dat de geplande BOB-campagne geen doorgang vindt vanwege corona. Daarnaast is de uitvoeringsverordening mobiliteit op het deel verkeersveiligheid onderbenut. Gezien de benodigde inspanning die gemeenten moeten leveren om aanvragen te doen (o.a. verkrijgen van eigen bijdragen van 50%, vaak via besluit Raad) is de inschatting dat het begrote bedrag voor 2021 niet geheel wordt benut.

Welke financiële gevolgen heeft de verandering?
In 2021 zal er minder worden besteed aan educatie en handhaving. Wat betreft de bijdragen is de verwachting dat dit in latere jaren wordt ingelopen en daarom de totale 10 mln. over de looptijd van het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid volledig wordt benut. We stellen daarom voor om in 2021 de begroting met € 900.000 te verlagen en dit toe te voegen in de begroting 2022 via de reserve Mobiliteitsprogramma.  Zie ook de financiële bijstelling Cofinanciering impulsgelden Verkeersveiligheid.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 08:34:47 met de export van 11/24/2021 08:25:01