4. Programmaverantwoording

4.8 Economie

4.8.4  Bijstellingen

Voortgang vertragingsfactor -2%
Het effect van de vertragingsfactor in dit programma is € 252.000, gezien de onzekerheid in de planningen is nog niet concreet aan te geven welke projecten vertraging oplopen.

8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst

MKB-deal: bijdrage van het Rijk

Lasten + 320.000
Baten + 320.000

In 2020 heeft het rijk een specifieke uitkering van € 370.000 beschikbaar gesteld in het kader van de MKB-deal voor het project Maakindustrie Utrecht-West. In 2020 is van deze bijdrage € 50.000 besteed. De verwachting is dat in 2021 het restant besteed zal worden. De bijdrage wordt zowel bij de baten als bij de lasten in de begroting verwerkt.

Verschuiving naar beleidsdoel 8.2

Lasten -/- 175.000

Er bleek dat met de overgang naar een nieuwe doelenboom, nog niet alle posten bij de begroting al onder het juiste beleidsdoel stonden. Dat is met deze technische wijzigingen recht getrokken.” Dit betreft bijdragen aan Regmed XB (75k) en het International Welcome Centre Utrecht Region (IWCUR) (100k).

Verschuiving naar beleidsdoel 8.3

Lasten -/- 500.000

Er bleek dat met de overgang naar een nieuwe doelenboom, nog niet alle posten bij de begroting al onder het juiste beleidsdoel stonden. Dat is met deze technische wijzigingen recht getrokken. Het betreft hier de ondersteuning van het start up klimaat.

HCA, Human Capital Agenda

Lasten -/- 350.000

In juni is het statenvoorstel voor de Human Capital Agenda aangenomen door PS. Inmiddels zijn al veel activiteiten opgestart, maar de verwachting is dat niet al het budget dat hiervoor begroot is ook daadwerkelijk al dit jaar kan worden besteed. Temeer omdat dit vraagt om concrete afspraken met regionale partijen, hier wordt op dit moment aan gewerkt. Ook is het noodzakelijk om een regeling op te stellen die de grondslag biedt om de middelen te kunnen besteden. Deze regeling is waarschijnlijk begin oktober gereed en kan begin november worden gepubliceerd. Voorzien wordt dat er in 2021 al wel toezeggingen gedaan moeten worden aan partijen, maar dat deze projecten pas in 2022 formeel worden goedgekeurd door het Rijk, waarmee de cofinanciering ook daadwerkelijk kan worden ingezet. We stellen voor om het lastenbudget voor 2021 te verlagen met € 350.000 en dit te laten vrijvallen ten gunste van het begrotingssaldo. In de Begroting 2022 zullen we eenzelfde bedrag opvoeren als lastenbudget en dat dan ten laste van het begrotingssaldo brengen.

Covid-reserve MKB opvolging

Lasten + 500.000
Reserve -/- 500.000

Op 22 september 2021 heeft uw Staten het besluit genomen € 500.000 te onttrekken uit de reserve Covid Flankerend beleid en hiermee het beleid rondom MKB opvolging te ontwikkelen. Onder andere aan bewustwording en (h)erkenning onder Utrechtse ondernemers om zich vroegtijdig te oriënteren op (familie)opvolging/overdracht samen met partijen die dicht bij de ondernemers staan, (lokale) media en marktpartijen. Bij deze voorgenomen dekking vanuit de COVID reserve verwijzen we naar onze opmerking bij paragraaf 3.1.1. van de Zomernota m.b.t. een voorliggend amendement op 22 september 2021.

8.2 Het economische profiel (Gezond Stedelijk Leven) is sterk en zichtbaar competitief

Verschuiving van beleidsdoel 8.1

Lasten + 175.000

Het blijkt dat bij de begroting de raming voor de projecten ‘MKB Beleid’ en ‘IWCUR International Welcome Centre Utrecht Region’, voor een bedrag van € 75.000 en € 100.000, ten onrechte niet op dit beleidsdoel is opgenomen. Er vindt een overboeking plaats van beleidsdoel 8.1.

Onttrekking projectreserve Energieagenda via programma 8. Economie

Reserve + 177.000

Bij vaststelling van de jaarstukken 2020 is besloten om uit de projectreserve Energieagenda een bedrag te onttrekken van in totaal € 177.000, opgebouwd uit € 82.000 ter dekking van in 2020 gemaakte kosten en € 95.000 vrijval. Ten behoeve van een consistente presentatie van het meerjarenbeeld dient deze onttrekking gepresenteerd te worden in programma 8. Economie in plaats van het programma 4. Energietransitie. Dit betreft dus een zuiver administratief-technische aanpassing.

8.3 Bedrijven en (kennis)instellingen zijn innovatief sterk

Verschuiving van beleidsdoel 8.1

Lasten + 500.000

Het blijkt dat bij de begroting de raming voor de project ‘Ondersteuning Start up klimaat’, voor een bedrag van 500.000 euro, ten onrechte niet op dit beleidsdoel is opgenomen. Er vindt een overboeking plaats van beleidsdoel 8.1.

Lastneming MIT-regeling 2021 naar 2022

Lasten -/- 1.458.000

Doordat de aanvragen voor de R&D samenwerkingsprojecten onder de MIT-regeling naar verwachting pas in januari 2022 beschikt zullen worden, in plaats van in december 2021, is het voorstel om € 1.458.000 over te hevelen naar 2022 en dan te besteden aan hetzelfde doel. De lastenverlaging in 2021 resulteert in een voordelig effect op het begrotingssaldo 2021, en leidt tot een nadelig effect op het begrotingssaldo van 2022. Over de jaren heen gezien is dit budgettair neutraal.

8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut

Onderhoud recreatiegebieden

Lasten + 295.000
Baten + 295.000

Voor het beheer en onderhoud van een aantal recreatiegebieden verstrekken wij, mede namens de betrokken gemeenten, subsidie aan Staatbosbeheer en Natuurmonumenten. De betrokken gemeenten dragen jaarlijks
€ 295.000 bij. Deze bijdragen worden nu in de begroting verwerkt.

Indexering 2021: recreatieschappen

Lasten + 58.000

Ter dekking van de geïndexeerde kosten van recreatieschappen wordt voorgesteld om € 58.000 aan lastenbudget toe te voegen, wat in mindering wordt gebracht op de stelpost loon/prijscompensatie (zie Algemene middelen).

AVP Recreatie

Lasten -/- 576.000
Reserve + 576.000

In de door uw Staten vastgestelde Voorjaarsrapportage 2021 hebben wij voor AVP recreatie voor het jaar 2021 een lastenbudget opgenomen van € 816.000. Op basis van nieuwe inzichten blijkt dat we dit budget niet volledig in 2021 zullen besteden, maar dat dit deels pas in 2022/2023 tot besteding komt. We stellen daarom voor om het lastenbudget te verlagen met € 576.000 en dit beschikbaar te houden in de bestemmingsreserve Landelijk gebied. De eerdere opgenomen onttrekking wordt om die reden verlaagd met € 240.000.

Recreatie om de Stad (RodS)

Lasten -/- 4.027.000
Baten -/- 3.189.000
Reserve + 838.000

Door ruimtelijke procedures en vacatures is vertraging ontstaan in de uitvoering van de laatste deelprojecten van RodS. De uitvoering van deze laatste deelprojecten RodS (onder andere fietspad IJsselwetering, fietspad Reijerscop) schuift door naar 2022.

De begrootte lasten in 2021 van € 4.657.00 worden met € 4.027.000 naar beneden bijgesteld tot € 630.000. De middelen zullen worden besteed in 2022

De begrootte baten van € 4.664.000 worden met  € 3.189.000 naar beneden bijgesteld tot € 1.475.000. Dit  aangezien er in 2021 minder bouwkavels in de verkoop gaan dan eerder verwacht. Een deel van de bouwkavels gaat naar verwachting in de verkoop in 2022 (i.p.v. in 2021). Dit zal bij de zomernota 2022 worden begroot.

Het restant van de baten wordt in de reserve gestort. Dit om de RodS lasten in 2022 te kunnen dekken. (Bij Rods is sprake van dekking lasten uit baten en is geen sprake van algemene middelen)

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 08:34:47 met de export van 11/24/2021 08:25:01