4.1.2.1 De ruimte voor maatschappelijke ontwikkelingen is in goede balans met de Utrechtse kwaliteiten |
---|
De afgesproken resultaten waren gericht op de voorbereiding van de implementatie van de Omgevingswet op 1 januari 2022. Inmiddels heeft het Rijk besloten de inwerkingtreding van de Omgevingswet uit te stellen tot 1 juli 2022. Dat heeft invloed op de realisatie van resultaten. De omgevingsvisie, de interim omgevingsverordening en Plan MER zijn op 10 maart 2021 vastgesteld. Maar de vaststelling van de omgevingsverordening wordt uitgesteld naar de eerste helft van 2022. Ook loopt de ontwikkeling van nieuwe werkprocessen voor de omgevingswet door in 2022. De inzet en afhankelijkheid van voortgang in samenwerkingstrajecten met andere overheden om conform de Omgevingswet te kunnen optreden als 1 overheid wordt in deze periode groter. Dit betekent dat er een toenemende werkdruk op dit terrein is. Met het voorstel in de kadernota is hierop geanticipeerd. Als gevolg van het uitstel van de implementatie van de Omgevingswet zal het programma in 2022 doorlopen in een lichte versie om zo de invoering van de omgevingswet goed te begeleiden en voor uitgestelde activiteiten, zoals verbeelding van de omgevingsverordening, digitalisering en opleiden.
De evaluatie en kaderstelling voor het Provinciaal Programma Wonen en Werken schuift door naar 2022. De vaststelling van het provinciaal Programma Wonen en Werken vindt wel in 2021 plaats. Het traject naar vaststelling kostte echter meer tijd dan eerder voorzien. Dat heeft ook te maken met het feit dat dit een nieuw proces is, waar we de tijdsbesteding vooraf niet goed konden inschatten.
De Omgevingsagenda Noordwest wordt dit jaar opgesteld en in overleg met het Rijk en betrokken provincies begin 2022 vastgesteld, er is bestuurlijk wat meer tijd genomen om tot een kwalitatief goed en gedragen product te komen.