3. Overige financiële ontwikkelingen

3.4 Overig

3.4.2 Actualisering Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit

De Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit wordt minimaal eens in de vier jaar geactualiseerd aan het begin van een nieuwe collegeperiode. De Nota Kapitaalgoederen 2018 was van toepassing tot 2022. Vanwege de opgetreden groei van de beheerlasten door de toevoeging van gemeente Vijfheerenlanden en het in beheer nemen van de Uithoflijn met nieuwe trams en de tramremise is ervoor gekozen de Nota Kapitaalgoederen een jaar eerder te actualiseren namelijk op 20 april 2021.

In de nieuwe nota is vastgesteld dat vast onderhoud ten laste komt van het exploitatiebudget voor beheer. Variabel onderhoud wordt ook gefinancierd uit de exploitatie maar schommelingen worden verrekend met de bestemmingsreserve Beheer en Onderhoud. De bestedingen aan beheer en onderhoud laten namelijk geen constant beeld zien, maar fluctueren logischerwijs door de jaren heen. In sommige jaren wordt er minder uitgegeven en in andere jaren juist meer.

De structurele budgetbehoefte voor het vast onderhoud van de provinciale infrastructuur is vastgesteld op:

  • Wegen en vaarwegen: € 8,4 mln.
  • Openbaar vervoer: € 17,8 mln.

De structurele budgetbehoefte voor het variabele onderhoud van de provinciale infrastructuur is vastgesteld op:

  • Wegen en vaarwegen: € 16,2 mln.
  • Openbaar vervoer: € 3,9 mln.

De budgetbehoefte voor het variabel onderhoud vertoont jaarlijkse schommelingen. Om dat in de begroting te verevenen is voor het variabel onderhoud een bestemmingsreserve Beheer en Onderhoud ingesteld.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 08:34:47 met de export van 11/24/2021 08:25:01